35mm Projector Victor Continsouza around 1903



Deze projector, gemaakt door Victor Continsouza uit Frankrijk, heeft een interessante geschiedenis. De projector werd aangekocht door door de heer F.P.J. Goeman en werd gebruikt in de allereerste 'vaste' bioscoopzaal van Nederland.

This projector, made by Victor Continsouza from France, has got a very interesting history. The projector was bought by F.P.J. Goeman and was used in the very first 'fixed' bioscope in the Netherlands.


De heer Goeman exploiteerde in de Tivoli-Wintertuin te Rotterdam een poffertjeskraam toen hij in 1903 deze projector kreeg aangeboden van een Duitser, samen met een hoop films. Dat was de start van de eerste vaste bioscoopzaal in de Tivoli-Wintertuin. De bioscoopzaal kreeg de naam The Royal Americain Bioscope en opende zijn deuren op 10 oktober 1903. In 1928 moest de bioscoop plaatsmaken voor een schouwburg. Goeman was tot mei 1940 nog eigenaar van het Asta-Theater

Goeman exploited a 'poffertjes'-stall  at the Tivoli-Wintergarden when he was offered this projector and some films by a German in 1903. This was the start of the first fixed bioscope of the Netherlands. The bioscope was named The Royal Americain Bioscope and opened its doors on the 10th october 1903. In 1928 the bioscope disappeared after a renovation of the theatre. Goeman remained owner of another bioscope (Asta-Theatre).

Aankondiging eerste filmvoorstelling 

De films werden aangekocht bij Pathé Frères en het programma werd maandelijks veranderd.

The films were bought at Pathé Frères and the program was changed every month.


De projector kwam met enkele lenzen, twee films en nog enkele accessoires. De projector maakt gebruik van het klauw- of grijpsysteem, identiek aan een andere projector uit de collectie: de Lumiére Cinematographe Tranformé Pathé, gemaakt door Jules Carpentier voor de firma Pathé.

De projector heeft serienummer 807. Een identieke projector (met serienummer 804) is terug te vinden in de catalogus van de Cinemathèque in Parijs. Deze projector is wellicht de opvolger van de projector van Jules Carpentier.

The projector came with a few lenses, two movies and some other accessories. The projector uses a claw movement, identical to another projector in this collection: the Lumiére Cinematographe Tranformé Pathé, made by Jules Carpentier for the Pathé company.

The projector has serial number 807. An identical projector (with serial number 804) can be viewed at the collection of the Cinemathèque in Paris. This projector is most likely the succesor of the projector from Jules carpentier.



Pierre-Victor Continsouza

Pierre-Victor Continsouza studeerde af aan de l'Ecole d'Horlogerie in 1887 in Parijs en ging daarna aan de slag bij Jules Richard (een fabrikant van precisieapparaten).

In 1896 stichtte hij samen met René Bünzli 'la maison Bünzli-Continsouza. Zie ook dit andere mechanisme in mijn verzameling. In 1898 veranderde de naam  van de firma in Manufacture Française d’Appareils de Précision.


Pierre-Victor Continsouza

Pierre-Victor Continsouza graduated at the l'Ecole d'Horlogerie in 1887 in Paris and went to work at Jules Richard (a producer of precision instruments).

In 1896 he founded 'la maison Bünzli-Continsouza', together with René Bünzli. See also this other mechanism from my collection. In 1898 the company changed his name to Manufacture Française d’Appareils de Précision.

Pierre-Victor Continsouza

Omstreeks 1900 fusioneert de fabriek met Pathé Frères. Continsouza ontwierp heel wat verschillende projectoren en camera's voor Pathé waaronder de befaamde Pathé Kok projector. Hij blijft ook onder eigen naam projectoren maken en voor andere producenten. In 1928 startte hij zijn eigen firma  M.I.P. (Mécanique Industrielle de Précision). Hij bleef er aan het hoofd tot zijn dood in 1944.

At around 1900 the company merged with the Pathé Frères company. Continsouza designed many projectors and camera's for Pathé, one of them being the famous Pathé Kok projector. He also kept making projectors under his own name and for other companies. In 1928 he founded his own company M.I.P. (Mécanique Industrielle de Précision). He remained the director until his death in 1944.